fbpx

Quinoa je poklad pre výživu sveta

Quinoa (odvodená zo slova Kin-waa) je proteínová bomba na dobrú náladu. Vedci dokázali, že pomáha pri odbúravaní stresu a vie výborne zasýtiť.

Radí sa k potravinám najbohatším na živiny. Už 6 000 rokov sa quinoa pestovala pozdĺž Ánd.

Inkovia ju volali „matkou obilia“, hoci quinoa nie je žiadnym obilím, ale je tzv. pseudoobilím – príbuzným so špenátom, mangoldom a červenou repou. Jedia sa väčšinou obiliu podobné semená.

V krajinách pôvodu ako Bolívia, Ekvádor a Peru sa z listov pripravuje aj šalát. „Inkské zrno“, ako sa tiež rastlina nazýva, rýchlo rastie a je veľmi mohutná.

Zaujímavosťou je, že v  16. storočí takmer zmizla z povrchu zemského, keď španielsky dobyvateĺ Francisco Pizzaro zničil polia, aby oslabil inkskú kultúru, ktorá využívala quinou pri obradoch.

Quinoa je poklad pre výživu sveta.

–  Takto opísal quinou José Graziano da Silva, riaditeľ organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo FAO.

Pokiaľ ide o proteíny, quinoa ako jedna z mála rastlín má všetky esenciálne mastné kyseliny, ktoré telo musí v strave prijať a tie sú inak kompletne ukryté skoro iba v živočíšnych produktoch.

Ale quinoa je oveľa ľahšie stráviteľná a obsahuje oveľa menej tuku ako väčšina druhov mäsa.

Existujú tri verzie – klasický variant je žltý, červený chutí orieškovejšie a čierna quinoa je chrumkavá.

Prečo jesť quinou?

  • odstraňuje zo svalov vysoký obsah horčíka
  • znižuje krvný tlak a stres
  • zlepšuje spánok
  • tryptofán, jedna z esenciálnych aminokyselín, sa stará o dobrý spánok a zlepšuje náladu, pretože podporuje tvorbu hormónu pohody a šťastia – serotonínu
  • mnohé nenasýtené mastné kyseliny sú dobré na hladinu cholesterolu v krvi, obehový systém a srdce
  • nízky glykemický index superzrna necháva po jedení hladinu cukru v krvi pomaly stúpať, čo pomáha udržiavať štíhlosť
  • mnohé balastné látky zasa dostatočne nasýtia a držia trávenie v plnom prúde
  • quinoa je okrem toho bezlepková, je teda skvelou náhradou pri neznášanlivosti obilia a pri candida-infekciách.

Quinoa sa varí ako ryža – teda v dvojnásobnom množstve vody približne 20 min. Celok by mal byť vzdušne ľahký, ale ešte na zahryznutie. Obzvlášť orieškovo chutia semená, keď sa pred varením opražia.

Ja ju teda varím často ešte jednoduchšie – “na prasáka” – ako cestoviny. Veľké množstvo vody, do toho dobre prepláchnutú quinou, nechám uvariť a scedím. Neviem sa jej dojesť.

Je veľmi chutná, ľahká a pritom zasýti a dá sa s ňou úplne čarovať v kuchyni.

Používam veľa a často – len tak ako hlavné jedlo spolu s čerstvou zeleninou. Alebo len zaliate nejakou omáčkou, kečupom, čili, alebo posypanú syrom, s trochou pesta… čo špajza dá.

Ak mám uvarenú, pridávam všade – do kaší, do šalátov, k opekanej zelenine…proste všade 🙂

A potom ešte využívam quinou na bezvýčitkový koláč 🙂 Namiesto múky ide do cesta quinoa, takže je bez lepku a namiesto cukru dávam rozmixované datle. A je teda fakt famózny.

Tu je základný recept

Ja všetky suroviny postupne pridávam do mixéra (nie ako je uvedené v postupe).

Postup

A tu máte ešte kopec receptov, čo všetko sa dá s quinoou vykúzliť >>>>>

S láskou

Miriam

V škole hrou pre dospelákov sa naučíte veci, ktoré vás v škole NEnaučili a potrebujete ich pre radostný život v láske a hojnosti. Cesta vedie tadiaľto

Čo o nej hovoria tí, čo už vyskúšali jej účinky?

Samé príjemnosti ?

“Ďakujem Ti veľmi pekne za vedenie, za to ako mi s citom pomáhaš odhaľovať, čo potrebujem poliečiť v sebe. Už som bola na tejto ceste, takto s vedením mi to ide ľahšie. Sama som sa strácala a veľakrát som nevedela spracovať to ťažké, čo som nachádzala a vzdala som to, v obave, že ma to bude príliš bolieť a nezvládnem to.”

Janka V.

Miriam Štolfová
Autorka a "riaditeľka" Školy hrou pre dospelákov. Blogerka, youtuberka, lektorka osobného rozvoja.

Učí ľudí veci, ktoré sa v škole NEnaučili a sú potrebné k šťastnému životu v láske, mieri a hojnosti. Viac o Miriam tu: miriamstolfova.sk.

Ako si na tom s intuíciou?

Komentáre