#BABSKÉ RADY Prečo namáčať orechy

Kešu, lieskovce, vlaššké orechy, slnečnicove, ľanové alebo sézamové semiačka. Všetky by sa mali pred konzumáciou namočiť. Táto “drobnosť” zvyšuje ich nutričné vlstnosti.

Reč je o namáčaní semiačok, orechov, strukovín a obilnín do vody pred ich spracovaním. Vedeli, že ten kúsok námahy je dobrý pre naše zdravie a maximálne vyťaženie živín z týchto pochutín.

Prečo teda ,,namáčať“ a čo sa pri tom deje?

Najjednoduchšie povedané: namáčaním, klíčením a fermentáciou zvyšujeme nutričné vlastnosti potravín a uľahčujeme telu ich trávenie.

Oriešok, obilnina či strukovina, ktorú namočíme na istý čas do vody a necháme vysušiť, sa doslovne prebudí k životu a uvoľní nám svoje živiny uložené v jej vnútri.

Počas namáčania sa totiž dejú dva procesy:

  1. Uvoľňovanie inhibitórov (brzdičov) enzýmov, ktoré síce pomáhajú, aby nevyklíčili v nesprávny čas na nesprávnom mieste, ale pre človeka predstavujú nedostatočnosť uvoľňovania živín, ktoré sú v nich schované.
    Tieto ,,brzdiče“ bránia akejkoľvek interakcii enzýmov s okolím, no voda im akoby dá signál, že už môžu rásť a začne sa proces klíčenia.
  2. Deaktivácia kyseliny fytovej, ktorá na seba v našom tele viaže dôležité minerály ako zinok, železo, horčík, vápnik a iné a tak brzdí ich vstrebávaniu sa do krvi. Namáčaním do vody pomáhame jej množstvo eliminovať a necháme živiny prúdiť do nášho tela.

Ako namáčať orechy?

Voda a sušenie pôsobia ako dážď a slnko v prírode. Keď sú prítomné, všetko je zelené a krásne rastie. Aby sme to nemali až také ľahké, musíme vedieť, ako dlho potrebujú jednotlivé orechy a semiačka na aktiváciu živín.

Vodu by sme mali používať vždy studenú a ak ich nechávame dlhšie ako cez noc, treba ju vymieňať za čerstvú.

No nemali by sme ich nechať namočené dlhšie ako 2-3 dni, pretože hrozí zničenie živín.

Ak sa ich chystáš aj vysušiť, pri väčšom množstve môžeš použiť sušičku ovocia alebo rúru na najnižšej teplote, pri menšom jednoducho vysypať na plech a počkať, kým sa voda odparí. 

Sušením sa akoby oklamú inhibítory, ktoré si myslia, že ide o slnko, keď sa dávajú napríklad do rúry. A tiež preto, aby boli chrumkavé a nie také trošku zmäknuté od vody.

Sušenie však nie je nevyhnutné, ale pomôže uvoľniť ešte viac živín.

Čas namáčania a sušenia

  • Tekvicové, sezamové semienka – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
  • Vlašské orechy – aspoň 24 hodín vo vode a premývať – bývajú dosť špinavé, sušiť 12-24 hod
  • Pekanové orechy – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
  • Arašidy – 6-8 hodín vo vode, sušiť 12-24 hod
  • Lieskové oriešky – 24-48 hodín, sušiť 12-24 hodín
  • Mandle – 12 hodín alebo cez noc vo vode, sušiť 12-24 hod
  • Kešu a slnečnicové semienka – nie viac ako 4 hodiny, sušiť 12-24 hod (môžu sa sušiť aj pri vyššej teplote, 100°C)
  • Para orechy, konopné semienka– nenamáčame

Tak keď si pôjdeš dať najbližšie semiačka alebo orechy namoč ich do vody. 🙂

S láskou

Miriam

(Spracované podľa fitshaker.sk)

V škole hrou pre dospelákov sa naučíte veci, ktoré vás v škole NEnaučili a potrebujete ich pre radostný život v láske a hojnosti. Cesta vedie tadiaľto

Čo o nej hovoria tí, čo už vyskúšali jej účinky?

Samé príjemnosti 🙂

“Ďakujem Ti veľmi pekne za vedenie, za to ako mi s citom pomáhaš odhaľovať, čo potrebujem poliečiť v sebe. Už som bola na tejto ceste, takto s vedením mi to ide ľahšie. Sama som sa strácala a veľakrát som nevedela spracovať to ťažké, čo som nachádzala a vzdala som to, v obave, že ma to bude príliš bolieť a nezvládnem to.”

Janka V.

 

Miriam Štolfová
Autorka a "riaditeľka" Školy hrou pre dospelákov. Blogerka, youtuberka, lektorka osobného rozvoja.

Učí ľudí veci, ktoré sa v škole NEnaučili a sú potrebné k šťastnému životu v láske, mieri a hojnosti. Viac o Miriam tu: miriamstolfova.sk.

Ako si na tom s intuíciou?

Komentáre