fbpx

#ZDRAVIE Prečo je dôležitý vitamín D

Odjakživa nám hovorili, že sa máme opalovať, ísť von na slnko.

Je to zdravé.

A veru to aj je. Viete načo všetko je vitamín D dôležitý?

Poznáme ho ako „slnečný vitamín“

Vitamín D patrí medzi vitamíny, ktoré si telo tvorí samo pri slnečnom žiarení. Už 10 – 15 minút denne strávených pobytom na slniečku dokážu zabezpečiť dostatočnú tvorbu tohto vitamínu.

Opaľovacie prostriedky s vyšším UV faktorom bránia tomuto procesu. Existujú aj iné prekážky pre jeho tvorbu – napr. tmavšia pokožka alebo pokožka viac opálená.

Nachádza sa v nej viac pigmentu, ktorý vytvára ochranný filter a prepustí menej slnečného žiarenia.

Čo je však potešujúce – v opálenej pokožke (nie v prirodzene tmavej) sa vytvorí zásoba, ktorá je postačujúca na cca 2 mesiace.

V útlom veku je ho menej kvôli ochrane detskej pokožky pred priamym slnečným žiarením, v neskoršom veku ho zase telo nie je schopné z prijatých slnečných lúčov toľko vytvoriť ako v mladosti.

Priama súvislosť so slnkom teda z neho robí slnečný vitamín.

Preto je obzvlášť dôležité v čase, kedy sú slnečné lúče k nám skúpe, dopĺňať ho stravou.

A prečo vlastne?

Nedostatok vitamínu D je nebezpečný!

  • Vitamín D je zapojený do všetkých biochemických procesov v tele, čo je dôvodom, prečo má taký význam pre zdravie a predchádzanie mnohým ochoreniam.
  • Jeho nedostatok v útlom veku môže mať za následok zvýšené riziko vzniku cukrovky typu 1, rôznych alergií, astmy, predčasného kôrnatenia ciev v dospelom veku.
  • Málo vitamínu D dramaticky zvyšuje riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice. Po prekonanom infarkte a mŕtvici sa ľudia s nízkou hladinou vitamínu D pomalšie a horšie zotavujú ako tí, ktorí ho majú dostatok.
  • Nedostatok vitamínu D prispieva k únave a depresii.

Aké sú benefity vitamínu D?

Ak ho je v tele dostatok, dokáže vytvoriť účinnú ochranu pred:

  • Autoimunitnými ochoreniami ako sú napr. skleróza multiplex, zápalové ochorenia čreva.
  • Pľúcnymi ochoreniami. Dostatok vitamínu D znižuje negatívny dopad fajčenia na dýchací systém, zmierňuje prejavy chronickej obštrukčnej choroby pľúc o viac ako 40%.
  • Infekciami (vrátane chrípky a nachladnutia). Vitamín D mobilizuje imunitný systém do boja proti infekciám.

Vitamín D podporuje zdravý vývoj mozgu a nervovej sústavy a pomáha predchádzať takým ochoreniam a stavom ako Alzheimerova choroba, demencia, depresia.

Seniori s nízkou hladinou vitamínu D majú napr. dvojnásobne vyššie riziko výskytu demencie.

V detskom a pubertálnom veku je podčiarkovaný význam vitamínu D pre zdravý vývoj kostí a chrupu, keďže vitamín D pomáha udržiavať optimálny pomer medzi vápnikom a fosforom v tele.

V tomto období je dôležitý aj pre správny vývoj centrálneho nervového systému.

Počas tehotenstva napomáha správnemu vývoju kostry budúceho dieťatka a v období dojčenia je dôležitý pre maminu kvôli dostatočnej tvorbe mliečka.

V detstve sme o ňom počúvali veľa – jedz veľa rýb (áno, aj tie sú zdrojom vitamínu D), aby sa ti správne vyvíjala chrbtica. Tento vitamín pôsobí totiž ako prevencia vzniku krivice.

Kde ho ešte okrem slnka ho nájdeme?

Keďže vitamín D je takou široko-spektrálne pôsobiacou látkou v našom tele, je správne slnenie nie luxusom, ale nevyhnutnosťou!

Okrem pôsobenia UV žiarenia môžeme vitamín D dopĺňať správnou stravou – najviac ho obsahujú tučné ryby (ako kapor, zubáč, losos) a rybí olej, pečeň rýb, vaječný žĺtok, mliečne výrobky a mlieko, kokos, avokádo, kakao.

Hmm, mňam, samé dobré veci.

Pre ilustráciu len uvediem, že dennú dávku pokryjú tri vaječné žĺtky a 200 g porcia ryby.

Pri opaľovaní nehrozí predávkovanie vitamínom D, pri suplementácii doplnkami však áno.

Kto potrebuje viac vitamínu D?

  • Obézni ľudia – u nich sa ukladá do zásob tuku a nie je ho dosť k dispozícii pre potreby buniek,
  • starší ľudia a mamičky dojčiace svoje deti,
  • ľudia s obmedzeným príjmom správnych tukov v strave,
  • osoby s prirodzene tmavšou pleťou.

Užívajte si slniečka, opaľujte sa a dávkujte si vitamíny tou najprirodzenejšou cestou :-).

S láskou

Miriam

(Spracované podľa fithsaker.sk

V škole hrou pre dospelákov sa naučíte veci, ktoré vás v škole NEnaučili a potrebujete ich pre radostný život v láske a hojnosti. Cesta vedie tadiaľto

Čo o nej hovoria tí, čo už vyskúšali jej účinky?

Samé príjemnosti 🙂

“Ďakujem Ti veľmi pekne za vedenie, za to ako mi s citom pomáhaš odhaľovať, čo potrebujem poliečiť v sebe. Už som bola na tejto ceste, takto s vedením mi to ide ľahšie. Sama som sa strácala a veľakrát som nevedela spracovať to ťažké, čo som nachádzala a vzdala som to, v obave, že ma to bude príliš bolieť a nezvládnem to.”

Janka V.

Miriam Štolfová
Autorka a "riaditeľka" Školy hrou pre dospelákov. Blogerka, youtuberka, lektorka osobného rozvoja.

Učí ľudí veci, ktoré sa v škole NEnaučili a sú potrebné k šťastnému životu v láske, mieri a hojnosti. Viac o Miriam tu: miriamstolfova.sk.

Ako si na tom s intuíciou?

Komentáre