fbpx

#ZDRAVIE Cukor a heroín sú kamoši z jedného domčeka

Cukor je najrozšírenejšia a najdostupnejšia legálna droga. Áno, droga! Možno neuveríte, ale pravdepodobne je škodlivejšia ako…. heroín. Každopádne sú to kamoši z jedného domčeka. Pán Cukor a pán Heroín.

Inak sú to poriadni figliari. Pán C. ešte väčší ako pán H. Fakt! Ten je tak prefíkaný, že ani nejprefíkanejší lišiak na neho nestačí. Veď posúďte sami:

Každý deň, každú hodinu a každú sekundu ľudia skonzumujú obrovské množstvo rafinovaného cukru. Nájdeme ho dnes skoro v každej potravine dostupnej v obchode.

V limonádach, džúsoch, ľadových čajoch, pečivách, horčiciach, kečupoch, sójových omáčkach, športových nápojoch, olivách, omáčkach na mäso, jogurtoch, polotovaroch…Dokonca je pridávaný aj do potravín, v ktorých by sme ho nikdy nehľadali.

Keď k tomu pridáme cukor do kávy, cukor do čaju, dezert po obede, sladkosť za odmenu po pracovnej dobe … vyjde nám, že ročná spotreba cukru na jedného obyvateľa Slovenska predstavuje neuveriteľných 31,1 kilogramov.

Ideálne by bolo, keby sa spotreba cukru rapídne znížila. Že prečo?

Rafinovaný cukor je deštruktívna látka pre ľudstvo. V súčasnosti je viac ako isté, že cukor zohráva kľúčovú úlohu v spúšťaní rôznych chorôb, ako napríklad: srdcových a cievnych chorôb, rakoviny, cukrovky, Alzheimerovej choroby a iných.

Rafinovaný cukor je dokonca prirovnávaný k heroínu. Áno, čítate správne! Jednej z najviac návykových látok na svete.

Cukor vs. heroín

Čo majú spoločné?

Podobné rafinované spracovanie

Heroín je vyrábaný z ópia, ktorý je získavaný z kvetu maku. Neskôr je rafinovaný do morfia a následne do heroínu. Pôvodne sa ponúkal ako „nenávykový“ liek proti bolestiam.

V súčasnosti je to však naopak. Podobne aj cukor je vyrábaný z cukrovej trstiny a rafinovaný do melasy. Neskôr je rafinovaný do hnedého cukru a potom bieleho cukru.

Všetkým známe kryštáliky bieleho cukru sú celkovo zbavené originálnych nutričných hodnôt. Presne ako heroín. Výsledkom je, že telo nevie ako má reagovať na vysoký príjem cukru.

Rovnaký spôsob návykovosti

V okamihu prijatia týchto látok do tela, vytvoria nával eufórie (heroín zo začiatku silnejší). Cukor končí v pečeni odkiaľ sa dostáva do celého tela vo forme tuku, preto vlna eufória nie je taká silná.

Cukor preto môžeme označiť za „drogu“, nakoľko je neskutočne návykový. Odhaduje sa, že až 95 % ľudí má určitú mieru závislosti.

Poškodenie vnútorných orgánov

Hroín najviac poškodzuje mozog, predtým ako sa posunie do srdca a pľúc. Ide o najnebezpečnejšiu drogu kvôli rýchlemu vzniku fyzickej a psychickej závislosti.

Poškodenie tela pri cukrovej závislosti je ďaleko pomalšie, ale rovnako škodlivé. Dokonca je podozrenie, že vzhľadom na legálnosť cukru môže byť miera poškodenia ešte výraznejšia.

Abstinenčné príznaky

Telo pri nedostatku svojej pravidelnej dávky rafinovaného cukru reaguje podobne, ako keď telu chýba pravidelná dávka drogy.

Podobné abstinenčné príznaky týchto dvoch látok sú: náladovosť a podráždenosť, úzkosť, pocit vyčerpania a celková únava, nezastaviteľná chuť na „drogu“, bolesť hlavy, triaška…

Pri cukre sa to ľuďom deje bežne, každý deň v určitých intervaloch. Lenže – keďže cukor konzumujú počas dňa niekoľkokrát v malých dávkach, ani si to nevšimnú.

Príde útlm, depka, znížená nálada, šup do pusy kúsok čokolády, koláčik, alebo 2 kocky cukru do kávy…a zase je na chvíľu dobre. A krivka hladiny cukru v krvi (a telesnej energie) počas dňa stúpa, a klesá, a zase stúpa, a zase klesá…. a príde nám to normálne.

V podstate sme (95% ľudí) ako alkoholici, ktorí si dokrmujú svoju opičku počas celého dňa. Poznáte to – takí tí “hladinkári”. A v prípade cukru je väčšina ľudí z kategórie “cukrový hladinkár”.

A telo drží…a znáša tento diskomfort. Až jedného pekného dňa povie: STOP!

A my tomu hovoríme – “dostal som alergiu… cukrovku… nadváhu… depresiu”… (ešte asi 150 diagnóz by sa sem dalo vpísať).

A pritom by vo väčšine prípadov stačilo vysadiť cukor. Normálne ho odstrániť zo svojho života. A s ním aj 99% neduhov, ktoré nám otravujú život.

Ako sa oslobodiť zo závislosti od tejto  legálnej drogy?

1. Jedzte menej sacharidov.

Čím menej sacharidov budete denne prijímať, tým menšiu chuť na sladké budete mať.

Je to z dôvodu kolísania hladiny cukru v krvi. Snažte sa čo najviac obmedziť pečivo, cestoviny, múčne jedlá a všetko sladké.

2. Urobte si detox.

Správny detox nielenže zresetuje apetít, ale často zníži aj chuť na sladké. Po počiatočnej túžbe (ktorá vie byť naozaj silná) sa vie telo prispôsobiť a všetky túžby potlačiť.

3. Doprajte si na raňajky bielkoviny, zdravé tuky a fytonutrienty pre správny štart do dňa.

Ideálnym raňajkovým menu môže byť napr. smoothie. (Ale pozor! ovocie tiež obsahuje cukor. Najmä banány a hrozno, naopak citrusové plody urýchľujú spaľovanie).

Typické raňajky plné sacharidov, cukrov alebo škrobových jedál sú tou najhoršou  voľbou, ktorá naopak zabezpečí celodennú chuť na sladké (raňajkové cereálie, pečivo,…).

A to určite nechceme. Fytonutriety sú rastlinné zložky, ktoré dodávajú rastlinám charakteristickú vôňu a farbu. Navyše, chránia rastliny, listy a plody pred účinkami oxidácie, pred škodcami a poveternostnými vplyvmi, UV žiarením.

4. Okoreňte si život.

Koriander, škorica, muškátový oriešok, klinčeky, kardamón, kurkuma, bobkový list a kari tiež pomáhajú znižovať chuť na sladké.

5. Doplňte vitamíny.

Horčík a zinok (majú vplyv na rast a odolnosť), chróm (posilňuje účinnosť inzulínu), omega 3 mastné kyseliny a vitamín D3.

Stačí si len dopriať : pšeničné klíčky a otruby, obilniny, fazuľu, šošovicu, syr, zemiaky, huby, kuracie mäso, kakao.

6. Rozhýbte telo.

Cvičením, tancom, jógou … pomôže znížiť napätie a stres, zvýši energiu a potlačí chuť na sladké.

7. Pospite si.

Pri únave si telo často pýta práve cukor, lebo je zdrojom rýchlej energie.

8. Poupratujte.

Všetky sladkosti a zdroje rafinovaného cukru odložte mimo váš dosah.

9. Žiadne umelé sladidlá ako náhrada.

Najčastejšie sa používajú sladidlá s názvami acesulfám, aspartám, cyklamát a sacharín. Ich úlohou je však len nahradiť chuť bežného cukru.

Náhrada vo forme sladidla len oklame telo, čo má za následok, že si ho pýta ešte vo väčších dávkach.

10. Pite veľa vody.

Niekedy voda alebo minerálna voda uhasí okrem smädu aj chuť na sladké.

Čím nahradiť rafinovaný cukor?

  • Ovocím – ovocie by malo uspokojiť chuť na sladké.
    Ovocie okrem cukru obsahuje aj množstvo vitamínov, minerálov a enzýmov.
  • Med – má protizápalové účinky, zvyšuje imunitu, zlepšuje trávenie a dokonca znižuje hladinu cholesterolu v krvi.
    Skvelé moderné náhrady sa skrývajú vo výťažkoch z rastlín.
  • Konkrétne ide o stéviu.
  • Dobrý je aj kokosový cukor.

Podľa mojej skúsenosti – stačí vydržať pár dní. Postupne sa abstinenčné príznaky zmiernia, až úplne zmiznú. A s nimi aj chuť na sladké.

Potom nebudete potrebovať jedlo prisládzať ani náhradami cukru, pretože chuťové poháriky prestanú byť otupené a telo prestane vypytovať sladké maškrty.

Už nebude mať potrebu prikrmovať “cukrovú opicu”.

Ak vás táto téma zaujíma, alebo naopak si myslíte, že oooooj, to sú kecy, tak odporúčam:

Prečítajte si skutočný príbeh mojej kamošky Stáni, ktorá sa opakovane dostávala do hlllllllllbokých depresií až nakoniec  pochopila, že za to môže obyčajný cukor a zatočila s ním raz a navždy. Zpověď závisláka… Dva roky bez drogy zvané CUKR čítajte tu >>>.

S láskou

Miriam

(Spracované podľa fitshaker.sk)

V škole hrou pre dospelákov sa naučíte veci, ktoré vás v škole NEnaučili a potrebujete ich pre radostný život v láske a hojnosti. Cesta vedie tadiaľto

Čo o nej hovoria tí, čo už vyskúšali jej účinky?

Samé príjemnosti 🙂

“Ďakujem Ti veľmi pekne za vedenie, za to ako mi s citom pomáhaš odhaľovať, čo potrebujem poliečiť v sebe. Už som bola na tejto ceste, takto s vedením mi to ide ľahšie. Sama som sa strácala a veľakrát som nevedela spracovať to ťažké, čo som nachádzala a vzdala som to, v obave, že ma to bude príliš bolieť a nezvládnem to.”

Janka V.

Miriam Štolfová
Autorka a "riaditeľka" Školy hrou pre dospelákov. Blogerka, youtuberka, lektorka osobného rozvoja.

Učí ľudí veci, ktoré sa v škole NEnaučili a sú potrebné k šťastnému životu v láske, mieri a hojnosti. Viac o Miriam tu: miriamstolfova.sk.

Ako si na tom s intuíciou?

Komentáre