fbpx

Pšeno je jediná zásaditá obilnina

Je to časom zabudnutá potravina, ktorá však zažíva veľký návrat. A čo to vlastne pšeno je? V jednoduchosti povedané, ide o lúpané proso. Získava sa odstránením vrchnej obalovej vrstvy prosa.

Je to vlastne vnútro (jadro) prosa.

Pšeno je jediná zásaditá obilnina, je to výborný liek pri žalúdočných problémoch spôsobených prekyslením.

Je dobre stráviteľné, výživné, chutné a sýte, vhodné aj pre celiatikov, pretože neobsahuje lepok.

Historicky doložené údaje o pestovaní prosa pochádzajú z Indie a Číny okolo roku 3000 pred. n. l.. Proso bývalo jednou z hlavných súčasti ľudovej stravy.

Už starí Slovania ho konzumovali v podobe kaší, placiek a polievok. Starí Gréci či Egypťania zo pšena vedeli pripraviť chlieb, pivo i liehoviny.

Pšeno v priebehu storočí však vytesnila ryža, zemiaky, cestoviny… Pritom zmienené potraviny veľakrát neponúknu ani polovicu toho, čo ponúkne pšeno.

Obsahuje horčík, draslík, fosfor, kremík, meď, vápnik, železo, zinok, mangán, magnézium, selén, z vitamínov sú v ňom zastúpené B1, B2, E, K. Môžu ho konzumavať aj celiatici.

Zdravotné účinky pšena

  • Pšeno podporuje rast a zachovanie zdravých zubov, nehtov a vlasov.
  • Urýchľuje hojenie rán, pôsobí blahodárne pri osteoporóze.
  • Pšeno pôsobí proti depresiám a únave.
  • Odkysľuje žalúdok, zlepšuje trávenie, zlepšuje vyprázdňovanie, zvyšuje imunitu.

Ako pšeno používam ja?

Dobre ho prepláchnem v sitku a dám variť do väčšieho hrnca plného vody, ktorú osolím. Po uvarení vodu precedím a uvarené pšeno nechám na sitku odkvapkať.

Hotovo.

Niekde môžete nájsť návod, že treba 2x spariť a potom variť….netreba nič sparovať…stačí dobre premyť a uvariť. Stačí 10 min. varenia, aby sa zachovali výživné látky. 

Používam ako prílohu (rovnako ako ryžu), alebo ako základ do fašírky, ako vložku do polievky, ako rizoto. Dobré je aj jednoducho posypať kurkumou a zaliať oliváčom.

Najradšej mám pšenové vločky (kupujem v Jednote) – to je okamžité jedlo bez roboty a mega dobré. Len zalejem v miske horúcou vodou a nechám chvíľu napučať.

Ak chcem kašu, dám viac vody. Ak chcem prílohu, dám menej vody. Je takmer bez chuti…teda má takú neutrálnu chuť, takže sa dá upraviť na sladko aj na slano.

Ak pridám ovocie, mám sladké jedlo. Ak pridám zeleninu (surovú alebo restovanú) mám slané jedlo. Alebo stačí dať navrch pesto a posypať syrom.

Alebo zaliať omáčkou…. stačí trocha kreativity a za 5 minút je hotové plnohodnotné jedlo.

Pšenové guličky aj meliem na múku a tú potom použivam ako bežnú múku. Je bez lepku. Tak ak potrebujem trošku zlepiť, dosypem mleté chia semiačka.

S láskou

Miriam

V škole hrou pre dospelákov sa naučíte veci, ktoré vás v škole NEnaučili a potrebujete ich pre radostný život v láske a hojnosti. Cesta vedie tadiaľto

Čo o nej hovoria tí, čo už vyskúšali jej účinky?

Samé príjemnosti ?

“Ďakujem Ti veľmi pekne za vedenie, za to ako mi s citom pomáhaš odhaľovať, čo potrebujem poliečiť v sebe. Už som bola na tejto ceste, takto s vedením mi to ide ľahšie. Sama som sa strácala a veľakrát som nevedela spracovať to ťažké, čo som nachádzala a vzdala som to, v obave, že ma to bude príliš bolieť a nezvládnem to.”

Janka V.

Miriam Štolfová
Autorka a "riaditeľka" Školy hrou pre dospelákov. Blogerka, youtuberka, lektorka osobného rozvoja.

Učí ľudí veci, ktoré sa v škole NEnaučili a sú potrebné k šťastnému životu v láske, mieri a hojnosti. Viac o Miriam tu: miriamstolfova.sk.

Ako si na tom s intuíciou?

Komentáre